Asiakaskokemuksia
VUOSI 2020 – Haastattelu Kjell Nikus, MD, Phd
Kardiologi Tampereen sydänsairaala, Kardiologian professori, Tampereen yliopisto.
Tässä haastattelussa Kjell Nikus kertoo kokemuksestaan Zenicorin optimoidun hoitopolun toteuttamisesta rytmihäiriöpotilailla.
Sinulla on ollut merkittävä rooli uuden hoitopolun kehittämisessä Tampereella. Voitko kertoa meille lisää tästä kehitysprosessista?
– Aloimme investoida ns. telelääketieteeseen noin 10 vuotta sitten. Kardiologina olen työskennellyt laajasti EKG-konsultoinnin ja teknisten ratkaisujen kanssa terveydenhuollon tehostamiseksi. Olemme olleet yhteydessä Zenicoriin useita vuosia sitten, ja ajan myötä siitä on kehittynyt menestyvä yhteistyö.
Alkuperäinen projekti Tampereella 2017/18 toteutettiin alueen terveyskeskusten kanssa. Mikä projektissa oli sellaista, joka sai teidät jatkamaan tämän hoitopolun parissa?
– Ennen kaikkea oli kaksi selkeää etua, jotka tunnistimme Zenicorin tavasta löytää eteisvärinä. Ensimmäinen on logistiikka ja siihen liittyvä yksinkertaisuus. Toinen oli, että sitä oli helppo soveltaa eri potilasryhmiin, koska kaikkien potilaiden oli erittäin helppoa ymmärtää, kuinka laitetta tulisi käyttää.
Ensimmäisen projektin jälkeen jatkoitte tulkintapalvelun tarjoamista terveyskeskuksille ja teitte sopimuksen Zenicor EKG: n tulkintapalvelusta – voitko kertoa meille tästä kehityksestä?
– Kun pilottiprojekti toimi hyvin Sydän sairaalassa, sovimme Zenicorin kanssa puitesopimuksen laatimisesta. Sen puitteissa yksittäiset sopimukset tehdään kuntakeskusten kanssa, johon puolestaan kuuluu useita terveyskeskuksia. Pelkän laitteiston myynnin sijaan tästä kehittyi enemmänkin palvelu, jossa tutkimuksesta veloitetaan potilaskohtaisesti. Zenicor vastaa markkinoinnista, koulutuksesta ja tuesta, mikä on yksinkertaistanut asioita meille ja olemme voineet keskittyä työhömme hoitopolussa.
Kuinka projekti on mennyt?
– Se on mennyt upeasti! Zenicor on toimittanut terveyskeskuksille kaiken heidän tarvitsemansa tiedon. Sairaanhoitajat ja lääkärit ovat olleet erittäin tyytyväisiä, mikä on ollut positiivista. Toinen tärkeä näkökulma on, että terveyskeskusten ei tarvitse ostaa laitteita tai laitteistoja, vaan nämä on hoidettu Zenicorin puolesta. Terveyskeskukset ostavat tutkimuksen ja ekg-palvelun laitteen sijaan. Tämä sopii erittäin hyvin terveyskeskuksille ja koko arvoketju toimii paremmin!
Se, että Zenicorilla on kattava ratkaisu palveluun, koulutukseen ja logistiikkaan, on tehnyt tästä erittäin helposti omaksuttavan palvelun terveyskeskuksille. Liiketoimintamalli, jossa maksu tapahtuu potilastutkimuksien perusteella tarkoittaa, ettei alussa tarvita suuria investointeja.
Luuletko, että tätä mallia voitaisiin toteuttaa suuremmassa määrin?
– Näen hyviä mahdollisuuksia kasvattaa tätä edelleen koko Suomessa. Suuret aloitusinvestoinnit ovat mielestäni olleet esteenä tällaiselle aiemmin. Zenicorin kanssa toteuttamamme malli, jossa maksetaan potilaskohtaisesta tutkimuksesta, on epäilemättä houkuttelevampi terveydenhuollon yksiköille, ainakin täällä Suomessa. Tämä on myös trendi, jota tulemme näkemään lisää myös muissa osissa terveydenhuoltoa.
Tämän vuoksi en näe estettä sille, etteikö palvelu toimisi koko maassa. Zenicorilla on mielestäni hyvät mahdollisuudet vastata tähän trendiin ja sillä kasvattaa hyvin toimivaa konseptia ja kokonaislogistiikkaa.
Mitä tämä tarkoittaa teille asiantuntijoille, ja mitä mahdollisuus saada tukea suoraan kardiologilta tarkoittaa terveyskeskuksille?
– Tämä on täysin linjassa sen kanssa, mitä me asiantuntijoina haluamme. Haluamme täyden vastuun ja nyt meillä on se. Tämä antaa kardiologeille lisää mahdollisuuksia konsultaatioihin ja täysin erilaisia mahdollisuuksia diagnostiikan ympärillä. Zenicorin ratkaisun ansiosta meillä on tiiviimpi yhteistyö perusterveydenhuollon kanssa ja voimme toimia tehokkaammin. Yksinkertaisesti se tarkoittaa sitä, että pystymme hoitamaan potilaita entistä tehokkaammin.
Terveystaloudellisesta näkökulmasta katsottuna – mitä etuja näet hoitopolun tehostamisessa rytmihäiriöpotilailla?
– Suuri voitto on kuten sanottu, että löydämme eteisvärinöitä nyt enemmän kuin aikaisemmin. Näin voimme verenohennus lääkkeillä estää aivoinfarkteja ajoissa. Nämä potilaat olisivat muuten todennäköisesti saapuneet kiireellisinä tapauksina, joko halvaantuneina tai muussa vastaavassa tilassa, mutta nyt voimme tunnistaa ongelmat hyvissä ajoin. Tämä tarkoittaa, että voimme säästää suuria summia hoitokustannuksissa, sekä vähentää potilaiden kärsimystä.
Digitalisoitu hoitopolku rytmihäiriöpotilaiden tutkimiseen Värmlannin alueella Ruotsissa
”Digitalisoitu hoitopolku lyhentää odotusaikoja ja vähentää potilaiden matkustamista. Se on win-win-tilanne meille, potilaalle ja lähettävälle terveyskeskukselle. ”
Anders Eriksson
Operatiivinen johtajaKliininen fysiologia Karlstad
Uusi, tehostettu hoitoketju on yhdistelmä digitalisointia sekä fyysistä tapaamista potilaan kanssa:
- Rytmihäiriöpotilaat saavat terveyskeskuksestaan mukaansa Zenicor-EKG-laitteen kotona tehtävää kahden viikon mittausta vasrten.
- Mittaukset lähetetään digitaalisesti Zenicor-EKG-laitteesta Karlstadin sairaalan kliinisen fysiologian yksikköön tulkittaviksi.
- Diagnoosi tehdään Karlstadissa kliinisen fysiologian yksikössa keskitetyn tulkitsijan toimesta ja siirretään terveyskeskukseen, josta otetaan yhteyttä potilaaseen uutta käyntiä tai mahdollista hoitoa koskien.
Rytmihäiriötutkimus aivoinfarktien ehkäisemiseksi Danderydin sairaalassa
”Danderydin sairaalan fysiologianklinikalla meillä on käytössä peukalo-ekg:n nopea hoitopolku, mikä tarkoittaa, että aivoinfarkti potilaat saavat kotiutuksen yhteydessä sairaalasta mukaansa Zenicor EKG -laitteen ja eteisvärinän seulonta voidaan aloittaa heti – uskomattoman joustavaa potilaalle! Zenicor tarjoaa käyttäjäystävällisiä laitteita potilaille ja terveydenhuollon ammattilaisille yksinkertaisen ja helposti ymmärrettävän laitekokonaisuuden ekg-analyysiä varten. Zenicorin ansiosta olemme pystyneet lyhentämään vasteaikaa 98 päivästä 28 päivään. ”
Jacqueline Ulander, Biolääketieteen analyytikko
Danderydin sairaala, Tukholma